TEİAŞ Eğitim ve İş Güvenliği Dairesi Başkanlığı'na bağlı Soma Elektrik Teknolojileri Geliştirme ve Eğitim Tesisleri İşletme Müdürlüğü-SETGEM-de verilen Eğitimler ile  İletişim-Motivasyon hakkında e-mail yoluyla ilettiğimiz sorulara Soma Elektrik Teknolojileri Geliştirme ve Eğitim Tesisleri Müdürü Nizamettin TOPRAK'ın verdiği cevapları içeren  röportajımıza buyurun...  

 

 

"EĞİTİM; BİTMEYEN BİR SÜREÇTİR!.."  

 

 

-Kendinizi tanıtır mısınız?

Kurumda bir hayli eskiyim. ETiBANK kökenliyim ben.1967 li yıllardan beri bu Kurumdayım, hiç ayrılmadan. Şebeke Tesis Daire Başkanlığında Memurluk, 11. İletim Şebeke Tesis Müdürlüğünde Grup Müdür Yardımcılığı,  1980-1992 yıllları arasında Ankara Şebeke Tesis Grup Müdür Yardımcılığı, 1992-1995 yılları arasında Gölbaşı Sosyal Tesisleri İşletme Müdürlüğü, 4 yıldır SOMA Elektrik Teknolojileri Geliştirme ve Eğitim Tesisleri İşletme Müdürlüğü yapıyorum.

 

-Soma Elektrik Teknolojileri Geliştirme ve Eğitim Müdürlüğü(SETGEM) faaliyetleri hakkında bilgi verir misiniz?

 

SETGEM ŞİRKETİMİZ İÇİN SON DERECE ÖNEMLİ, artık SETGEM'in önemi Şirketimizi de aştı.Bundan 10 yıl öncesine kadar sadece hizmet içi eğitimlerde bulunuyorduk.Bilindiği gibi; artık bir takım işlevlerimizi hizmet alımı yoluyla gerçekleştiriyoruz. Örneğin 154 Kv’lık trafolarımızı hizmet alımı yoluyla yüklenici firmalara veriyoruz. Burada istihdam edilecek teknik personelin Elektrik Kuvvetli Akım altında çalışma belgelerini almak için SETGEM görevlendirildi. Bu belgeleri de veriyoruz.

 

Sadece bu insanlar değil, TEİAŞ çalışanları değil, Elektrik üretimi tekelimizden çıktığından özel sektörde elektrik üretiyor. Buralarda çalışacak personellerinde yine EKAT belgesi almak için mutlaka bizden  geçmeleri gerekmektedir. TEİAŞ olarak biz bu işlevi realize ediyoruz. Bunun için işlevimiz Kurumumuzun dışına çıktı. Eğitime gelen kursiyerlerimizin dosyalarında bulunmakta olan Türkiye’de hizmet verdiğimiz 210 şirketin elemanlarına bu hizmeti veriyoruz.

 

 -SETGEM’in TEİAŞ için önemi nedir?

 

SETGEM adeta kurumun vitrini olmuştur. Nasıl bir mağazanın vitrini varsa SETGEM’imizde TEİAŞ’ın vitrinidir. Ben öyle bakıyorum. Gerek buradaki teknik alt yapı, gerek hocalarımızın deneyimi, alt yapıları itibariyle bunu gerçekleştiriyoruz. Burada ki 4 yıllık deneyimimiz bize gösteriyor ki kursiyer memnuniyetimiz çok güzel. Gelen kursiyerlerimiz buradan mutlu gidiyor. Eğitimin bitmeyen bir süreç olduğundan yola çıkarak; burada kursiyer eksenli çalışıyoruz. Hocalarımız son derece deneyimli, son derece işi bilen hocalardır. Bu da SETGEM’in söylenmeye- kayda değer yönlerinden biridir.

 

-SETGEM’de Müdürlük görevinizin yanı sıra  iletişim ve motivasyon konusunda ders verdiğiniz için iletişimin ve motivasyonun ne olduğu  ve çalışanlara neler sağladığı hakkında neler söylemek istersiniz?

 

Müdürlük görevimizin yanı sıra ben uzun yıllardır SETGEM’den öncede bireysel gelişim yolunda Ankara'da da bu eğitimleri veriyordum, burada da vermekteyim. Verdiğim eğitimin son derece önemli olduğuna inanıyorum, derslerimde de özellikle bunun altını çiziyorum. İşimiz, mesleğimiz, branşımız ne olursa olsun, özellikle iletişimin herkese gerekli olduğuna inananlardan bir tanesiyim.  Bunun için bu konuda ki sloganım, İLETİŞİMİN BİR YAŞAM BECERİSİ  olduğudur. O kadar çok ihtiyacımız var ki, şirket olarak, toplum olarak, birey olarak… Sonuç itibariyle bizler bir ekip çalışması yapıyoruz. Şirketimizin nüvesinde bu var. Ekip çalışması var. Bireysel hiçbir  işimiz yok. Hat bakım ekiplerimiz, trafo bakım ekiplerimiz, röle ekiplerimiz, test ekiplerimiz, ölçü ekiplerimiz, elektronik ekiplerimiz, kamulaştırma, hukuk, idari ekiplerimiz, mali işler, satın alma, muhasebe, tahakkuk, insan kaynakları aklınıza ne gelirse,  birbirine bağlı insanlar. Dolayısıyla  bir ekip bütünlüğü. Ekip deyince , çoğulluk deyince, biz deyince, iletişim ehemmiyeti ve önemi ortaya çıkıyor. Birbirimize karşı nasıl olacağız? Şefimize karşı nasıl olacağız? Astımız konumunda olan insana karşı nasıl olacağız? Müdürümüze karşı nasıl olacağız?  Bu bilgiler mutlaka hem kişisel donanım bakımından kendimizi çok geliştireceğiz hem de şirketimizdeki verimlilik, başka bir ifade ile; rantabilitenin artması yönünde korkunç fayda sağlayacağına inananlardan biriyim. Onun için çok büyük bir haz ile, çok büyük bir heves ile derslerimi anlatıyorum. Şirketimizde ve hatta ülkemizde iletişime gerçekten çok gerek var.

 

"İLETİŞİM; BİR YAŞAM BECERİSİDİR!.."

 

 

 -“Kişisel gelişim  ” konusuna önem vermek  iletişim ve motivasyonu sizce nasıl etkiler?

 

 İletişim ve Motivasyon kişisel gelişimin başlangıcıdır. Kişisel gelişimde öncelik verilmesi gereken bir konu özellikle iletişim… İletişim olgusu, iletişimin gerekleri, iletişimin parametreleri, kişisel gelişim konusunda en önemle altı çizilecek konulardandır. İkisi birdir. İletişimi kuvvetli olan kimse, kişisel gelişiminin yüzde atmışını- yüzde yetmişini tamamlamış demektir.  İletişimle ilgili kriterleri, parametreleri uygulayabilen, harekete geçirebilenler… Ne mutlu o insanlara…

 

 -Kişisel ve toplumsal olarak “iletişim  ve motivasyon” konusunda neler yapılabilir?

 

 İletişim konusundaki sloganımız belli. Bir yaşam becerisidir. Eğitim süresince her gün defalarca haykırıyoruz, hep beraber haykırıyoruz, Bir yaşam becerisidir. Toplum bilimcilerin söylediği bir sözdür… Ben buna adım soyadım kadar inanıyorum. İletişim bir yaşam becerisidir… İletişimdeki başarının yaşamı da başarılı ve özellikli kılacağını inanıyorum.

 

TEİAŞ olarak bu eğitimleri yıllardır veriyoruz… Ömrüm yettiğince de vermeye devam edeceğim. Bir Alman atasözü var: “Herkes kapısının önünü temiz tutarsa belediyelere gerek kalmaz”  diye. Gönül ister ki bunu herkes yapsın, Milli Eğitimimizde yapsın, Bayındırlığımızda yapsın,  tüm kamu kurum ve kuruluşları veya özel herkes yapsın. Tüm insanımız 72 milyonumuz, bu kriterleri, bu parametreleri, bu yaşam becerisinin gereklerini yerine getirebilsin.

 

-SETGEM’de “  İletişim ve motivasyon “ eğitimine katılan kursiyerlerde eğitim sonunda ne gibi değişiklikler olduğunu öğrenebilir miyim?Kurs başlangıcı ve kurs sonu gözlemlerinizi aktarır mısınız.

  

 Kurslarımızda eğitimi; “Pozitif yönde davranış değişikliğine neden olmak.”  şeklinde tanımlıyoruz.İnanın iletişimin tanımı da eğitimin tanımıyla eşdeğer. Yani kaynak, hedefte pozitif yönde davranış değişikliğine neden olabilmeli. Yani konuşan, mesajı ileten, dinleyende yani hedefte pozitif yönde değişikliğe neden olabilmeli. O yönden eğitimin tanımıyla paralellik taşımaktadır. Ben bunun altını özellikle çiziyorum. Tüm kurs dönemlerinde en başından başlayarak bunun altını çiziyorum. Kursiyerlere bu kursların bitiminde davranışlarında olumlu değişmelerle birlikte buradan ayrılacaklarını söylüyorum.  İnşallah Grup Müdürlüklerimize, yerlerimize, evlerimize döndüğümüz zaman, bu kriterleri uygulayacakları sözünü alıyorum. Son derece önemli.

Sınıflarda oluşturduğumuz gruplarla kursiyerlerin sunum yapmasına olanak sağlayarak, medeni cesaretlerini artırmak, kendine olan güvenlerini ortaya çıkarmak için çalışmalar yapıyoruz. Bu sayede  kursiyerlerin gözlerini, mimik ve tavırlarını kullanmalarını, söyledikleriyle hareketlerinin senkron olması konusunu zaten her kurs döneminde işliyoruz. Çok güzel sunumlar alıyorum. Bu da bana arkadaşlara davranış itibariyle gerçekten pozitif yönde katkı sağladığımıza olan  inancımı artırıyor. Buradan aldıklarını da hayatlarında tatbik edeceklerine kesin inanıyorum.

 

"SETGEM KURSİYERLERİNİN DONANIMLI OLMALARI ÇOK ÖNEMLİ!.."

 

-Genel olarak  SETGEM de verilen tüm eğitimlerde kursiyerlerin eğitimlere bakış açısını nasıl değerlendirdiğinizi ve eğitimlerin çalışma hayatına nasıl ve ne ölçüde yansıtıldığını anlatır mısınız.

 

 Biz teknik bir eğitim yapıyoruz. Bu sadece iletişim ve motivasyon’da değil, tüm hocalarımızla paylaşıyorum, eğitim pozitif yönde davranış değişikliğine sebep olmaktır. Buraya gelen tüm kursiyerlerimiz buraya geldikleri gibi değil pozitif bir şekilde ayrılmalı diyorum. Kaldıkları süre sonunda buradan donanımlı gitmek durumundalar. Bu olay çok çok önemli. Teknik bir kuruluşuz. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bizi Ağır ve Tehlikeli İşler sınıfında mütalaa ediyor. Onun için buradaki insanların sahaya, Grup Müdürlüklerine donanımlı gitmesine son derece önem veriyorum. Bizim işimizde hata yapmanın yeri yok. Pardon deme lüksü yok. Allah muhafaza… Bütün kursiyerlerimizde bu gerçeğin farkındalar… Onun için tüm kursiyerlerimizin buradan donanımlı gitmeleri iş kazalarının meydana gelmemesİ açısından da son derece önem taşımaktadır.

DONANIMLI GİTMELERİ…  DONANIMLI GİTMELERİ… Bütün sloganımız bu. 

 

Kurumumuzdaki iş kazalarının asgariye hatta sıfıra indirilmesinde SETGEM’in öneminin çok büyük olduğuna inanıyorum.Tüm çabamız ve gayretimizde Kursiyerlerimizin donanımlı olmalarını sağlamak içindir zaten.

 

 

-SETGEM de verilen eğitimlerden en iyi şekilde verim almak için eğitimlere katılacak kursiyerlere önerileriniz nelerdir?

 

Ben bunu her gelen kursiyere söylüyorum. Dersine gireyim veya girmeyeyim… Her kurs başlangıcında kursiyerlere mutlaka bir hoş geldiniz konuşmasını ben İşletme Müdürü olarak yapıyorum…  İşin önem ve ehemmiyetinin altını çiziyorum. Eğitimin tanım ve tarifini yapıyorum, eğitimin tanımının pozitif yönde davranış değişikliğine neden olmak olduğunun önemle altını çiziyorum, Burada kaldıkları süre sonunda buradan tam donanımla gitmeleri gerektiğini söylüyorum, işimizin ağır ve tehlikeli işler sınıfında olduğunu söylüyorum, dersi derste çok iyi dinlemeleri gerektiğini söylüyorum, dersin dışındaki vakitlerini çok verimli geçirmelerini istiyorum, hocaların emre amade olduğunu, takıldıkları konu hakkında tenefüste, tatilde, mesai dışında bile sorularına cevap verecek konumda olduklarını söylüyorum… Sonuç itibariyle kursiyer eksenli çalışıyoruz. Bunu herkes biliyor. Kursiyerimize çok önem veriyoruz.

 

-  Kişinin kendini geliştirmesi için tavsiyeleriniz ve son olarak eklemek istedikleriniz nelerdir?  

Kişinin kendini geliştirmesi için; ben okumayı tavsiye ediyorum. Çağımız ismi zaten “bilgi çağı”. Şurayı bitirdim, burayı bitirdim, teknikerim, mühendisim yok… Eğitimde parantez kapatmanın yeri yoktur. Diplomamız ne olursa olsun öğrenmeye devam etmeli insan… Bir Alman atasözü derki; “Günde bir gazete okumayan, haftada bir dergi okumayan, ayda bir kitap okumayan fukaradır”. Benim çok hoşuma gider bu söz. İnşallah tüm toplumumuzda bunları görmek lazım.

 

 Sonuç olarak;  Yaşımız, mesleğimiz ne olursa olsun, özellikle iletişim herkesin almasını tavsiye ediyorum. Özellikle yönetimde bulunan arkadaşlarımızın mutlaka motivasyon bilgileriyle donanmış olmasını tavsiye ediyorum. Daha doğrusu madem insanız öbür adı psikoloji olan davranış bilimleri hakkında mutlaka dağarcığımız dolu olacak. Ve davranış bilimleriyle ilgili bir başucu kitabımız mutlaka olmalıdır diyorum…   

 

İşimizi severek yapıyoruz ve Allah ömür verdiği sürece de yapmaya devam edeceğiz inşallah…

  

*Bize ayırdığınız zaman için teşekkür eder, bundan sonraki çalışmalarınızda başarılar dileriz. 

 

 

Sorular:Serpil TÜRKMEN-Fotoğraflar:İsmail UZUN

TEİAŞ 4.İletim Tesis ve İşletme Grup Müdürlüğü

serpil.turkmen@teias.gov.tr